SKYWAY

ośrodek lotniczy

Poradnik "Młodego Pilota"

Po ukończeniu szkolenia samolotowego prowadzącego do uzyskania licencji pilota bądź jeszcze w jego trakcie okazuje się, że latanie to nie jest taka bułka z masłem, jak Ci się wydawało, a Twoje loty sprawiają coraz więcej trudności. Wiadomości z kursu teoretycznego dawno już wyleciały z głowy.. Bardzo ważne aby na tym etapie Twojego rozwoju lotniczego nie było Ci wstyd przyznać się przed samym sobą i innymi że coś sprawia Ci trudność.

Zdobycie licencji pilota samolotowego nie jest równoznaczne z posiadaniem wystarczającego poziomu wiedzy, więc aby nie pozostać niedoszkolonym pilotem bądź co gorsze wykonywać coś w niewłaściwy sposób mamy dla Ciebie pierwszą rade.. NIE WSTYDŹ SIĘ PYTAĆ! Niestety aby móć zadać pytanie i zrozumieć odpowiedź warto przygotować się do takiej rozmowy zgłębiając wcześniej zagadnienie, być może warto po konsultacji z naszym instruktorem pilotażu wykonać lot w celu przećwiczenia tego.

Kolejną ważną zasadą, którą warto stosować podczas szkolenia samolotowego i po jego zakończeniu jest ZNAJOMOŚĆ SAMOLOTU na którym wykonujemy lot. Instrukcja Użytkowania w Locie to rzecz która powinniśmy mieć zawsze przy sobie bez względu na to czy jesteśmy w trakcie robienia szkolenia do uzyskania licencji pilota czy jesteśmy już doświadczonym pilotem. Przed lotem dobrze jest odświeżyć swoją wiedzę, wykonywać check list’y, jest to świetna opcją aby uniknąć błędów, zwłaszcza latając na wielu typach samolotów. Na początkowych etapach szkolenia lotniczego gdzie jest ogrom nowych informacji warto zrobić zdjęcie kabiny naszego samolotu i w wolnych chwilach patrząc na tą fotografię wykonywać czynności przed rozruchem, w trakcie kołowania, przed startem etc. W trakcie tzw. „latania na sucho” być może nasuną Ci się jakieś pytania, które jeszcze przed lotem zadasz swojemu instruktorowi. Pytanie na ziemi kosztuje Cię zdecydowanie mniej niż to samo pytanie w powietrzu :)

Po znajomości samolotu przychodzi czas na ZNAJOMOŚĆ REJONU LOTÓW I LOTNISKA, w tym może nam znacznie pomóc portal www.ais.pata.pl . Kiedyś kandydaci na pilotów przed rozpoczęciem szkolenia zdawali z tego egzamin, musieli także obejść lotnisko i zrobić jego rysunek, narysować z pamięci mapę rejonu o promieniu 150 km od lotniska.. Owszem nie było wtedy GPS! Nie mniej jednak w trudnych warunkach atmosferycznych czy awarii GPS’a na pewno będzie to użyteczna wiedza. Znajomość lotniska, rozmieszczenia pasów, dróg kołowania także ułatwi nam szkolenie, korespondencję radiową i poruszanie się po płycie lotniska. Bardzo ważna jest także znajomość stref przylotniskowych i sprawdzanie ich zajętości tj. AUP na stronie www.amc.pasa.pl .

Znasz już już samolot, lotnisko, rejon lotu, więc ZAPOZNAJ SIĘ Z POGODA. Ułatwi Ci to portal www.awiacja.imgw.pl, znajdziesz tam Significant, TAF, METAR, GAMET i AIRMET. Pewnie na początku te depesze meteorologiczne będą dla Ciebie czarną magią, ale codzienne ich czytanie dość szybko sprawi, że będziesz je odczytywać niczym pilot samolotu liniowego. Warto również zapisać w telefonie numer ATIS pobliskiego lotniska komunikacyjnego i codziennie ćwiczyć zapisywanie i odkodowywanie komunikatów. Porównywanie prognozy z rzeczywistą pogodą i jej zmianami to kolejne świetne ćwiczenie, które wpłynie na łatwość czytania przez Ciebie lotniczych depesz meteorologicznych.

Bardzo ważnych elementem szkolenia lotniczego jest ODPOWIEDNI INSTRUKTOR PILOTAŻU. Płacisz za szkolenie samolotowe ogromne pieniądze więc bardzo ważne jest, aby Twój Instruktor charakterologicznie odpowiadał Twojej osobie, a metody jego nauczania były dla Ciebie w pełni akceptowalne, ponieważ na pokładzie samolotu tworzycie zespół, musicie się dogadywać a wręcz rozumieć bez słów. Nie zgadzaj się na robienie czegoś za Ciebie, to Ty masz się tutaj uczyć, przecież zrobienie czegoś za Ciebie pod pretekstem „zrobię to szybciej, sprawniej” nie działa na Twoją korzyść. Pamiętaj że zawsze możesz poprosić o zmianę instruktora.

Reasumując chcąc być dobrym pilotem musisz poświęcić na przygotowanie się do lotów sporo czasu. Ten czas jednak w przyszłości na pewno zaprocentuje i sprawi że Twój self-briefing to będzie bułka z masłem. Kiedyś mawiano że na 1 godzinę lotu powinno przypadać 10 godzin nauki własnej, więc jeśli postanowiłeś zostać pilotem samolotowym, bądź w tym najlepszy!

FaLang translation system by Faboba